Δευτέρα 26 Ιανουαρίου 2015

Η Θεογνωσία της Αστρολογίας στην αρχαία Ελλάδα


Στους Ορφικούς ύμνους γίνονται ιδιαίτερες αναφορές σε 7 αστερισμούς του ζωδιακού κύκλου και διατυπώνεται με σαφήνεια οτι οι «αστέρες ορίζουν το πεπρωμένο,ρυθμίζοντας την μοίρα και την ζωή των ανθρώπων». Οι παραινέσεις των ορφικών ύμνων,όπως και του Ησιόδου, που απαγορεύουν «την πλεύση πλοίων οταν ο Δίας βρίσκεται στον Υδροχόο» ή συνιστούν «την τέλεση των γάμων όταν ο Δίας διατρέχει το ζώδιο των Ιχθύων» μαρτυρούν την σημαντική θέση που είχε η αστρονομική παρατήρηση, και η εξ’ αυτή αστρολογία,στην καθημερινή ζωή των Ελλήνων.Σε μια αστρολογική αναφορά του Ορφέα, που διασώθηκε στο έργο του Πρόκλου «Τίμαιος»,αναφέρεται πως το ιδανικό κλίμα του πλανήτη για τον άνθρωπο βρίσκεται στις περιοχές όπου «λαμβάνει τροπή ο μέσος άξονας του ηλίου και πλησιάζει και δεν είναι πάνω απ ‘ τα κεφάλια ούτε πολύ ψυχρός ούτε πολύ θερμός,αλλά μέτριος»,δηλαδή το εύκρατο κλίμα.


Για τον Ήλιο,τους πλανήτες και τα άστρα,ο Πλάτων,στον Κρατήλο, βεβαιώνει οτι αποτελούσαν τους αρχαιοτάτους ελληνικούς Θεούς και στην Επινομίδα αναφέρει οτι «ο ουρανός είναι ο δάσκαλος της σοφίας» και συνιστά με τόλμη την δημόσια λατρεία των πλανητών. , ενώ στον Φαίδρο συνδέει τους 12 Θεούς με τα 12 ζώδια και δέχεται οτι στα νεογέννητα,κάποια αστρική επιρροή ασκείται από τους 12 Θεούς.Αργότερα,ο συγγραφέας του Ιουλιανού,Σαλλούστιος,γράφει πως «Για αυτόν τον λόγο ανακαλύφθηκε η μαθηματική τέχνη της αστρολογίας.Είναι μια μέθοδος που στηρίζεται στην λογική και στην Αλήθεια, γιατί όπως η διακυβέρνηση των ανθρώπινων υποθέσεων και ιδίως αυτών που άπτονται της σωματικής φύσεως υπόκεινται στα θεία ουράνια σώματα,με την ίδια λογική αποδεικνύεται οτι η υγεία και η ασθένεια,η ευτυχία και η δυστυχία,προέρχονται επίσης από εκεί».

Για να γίνει πιο κατανοητή,αφενός η σημασία και η αξία που απέδιδαν οι αρχαίοι Έλληνες στην επιλογή των τόπων δυνάμεων και πνευματικής ενέργειας και αφ΄ εταίρου η μέριμνα τους ώστε τα δίκτυα των πόλεων και ιερών να ανταποκρίνονται στους ζωδιακούς και άλλους ουράνιους σχηματισμούς,θα αναφερθούν μερικά ενδεικτικά αποσπάσματα από την θεολογία τους:

Ο Πλούταρχος, μέγας αρχιερεύς και γνώστης των δελφικών μυστηρίων αναφέρει « Δεν υποστηρίζουμε οτι υπάρχουν άλλοι θεοί σε άλλους λαούς και διαφορετικοί σε άλλους λαούς,ουτε βάρβαροι ουτε Έλληνες θεοί,ούτε νότιοι ούτε βόρειοι.αλλά όπως ο ήλιος και η σελήνη,ο ουρανός και η γη και η θάλασσα είναι κοινά σε όλους τους ανθρώπους, αλλά ονομάζονται αλλιώς από άλλους,έτσι ένας είναι ο Λόγος που διευθύνει το Σύμπαν και μια η Πρόνοια,η οποία το κυβερνά....». 

Για τους μυημένους στην αρχαία γνώση,οι Θεοί του Ολύμπου συμβόλιζαν Αστερισμούς και Πλανήτες.

Ο Πλάτων λέει « Τους Θεούς-Αστέρες-(ο Δημιουργός) τους έφτιαξε κυρίως από φωτιά,ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο λαμπροί και όμορφοι και τους έδωσε σφαιρικό σχήμα για να μοιάζουν με το σύμπαν.


Αστρολογία και ιατρική.

Η γνώση της αστρολογίας και η επίδραση του ζωδιακού κύκλου στις δραστηριότητες του ανθρώπου αποτελούσαν ιδιαίτερο αντικείμενο μελέτης και έρευνας της ιπποκράτειας διδασκαλίας και επιστήμης.ο Ιπποκράτης αναφέρεται στις επιρροές που δέχεται ο ανθρώπινος οργανισμός από την κίνηση ορισμένων άστρων και συμπερασματικά καταλήγει στην άποψη πως ο άνθρωπος (μικρόκοσμος) δεν βρίσκεται μετέωρος στο Σύμπαν(μακρόκοσμο),αλλά υπό την επίδρασή του.Και ο Γαληνός συμφωνούσε οτι η γνώση της αστρολογίας είναι ο σοβαρότερος παράγοντας στις δραστηριότητες των ανθρώπων,ενώ ο Δημόκριτος διαπίστωνε την σχέση των Άστρων και της ανθρώπινης υγείας, όπως και ο Διοκλής ο Καρύστιος που, εξασκώντας το επάγγελμα του γιατρού, λάμβανε υπόψη τις κινήσεις της Σελήνης «από φωτισμού δρομήματος τη Σελήνης τας προγνώσεις των νόμων ποιούμενος».

Πηγή: Η ΙΕΡΗ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ , Νίκος Β. Λίτσας
           Εκδόσεις Έσοπτρον

Ορφικός Ύμνος των Άστρων
Τίμαιος του Πλάτωνος 40 εώς 42e 
Φαίδρος 249 εώς 256, 281 εως 283

Υ.Γ. για τους γνώστες της Αστρολογίας στον Φαίδρο 255 μιλάει καθαρά για τις Συνόδους και το Μεσουράνημα! 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου